Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Selasa, 26 Mei 2009

- HIKMAH DI SEBALIK "SAB'UL MASANI" -

Surah Al-Fatihah merupakan surah pertama dalam al-Quran. Surah ini merupakan pembukaan bagi kitab suci al-QUran. Surah ini terlalu banyak fadhilatnya. Bukan itu sahaja, surah ini mengandungi pelbagai maksud tersirat yang merangkumi tauhid, ibadah, muamalat dan sebagainya. Surah Fatihah mempunyai banyak nama. Selain dikenali sebagai Surah Al-Fatihah, surah ini juga dikenali sebagai "Sab'ul Masani". Surah Al-Fatihah dikenali sebagai "Sab'ul Masani" kerana bilangan ayatnya yang mengandungi tujuh ayat.

Setiap perkara yang dicipta oleh Allah s.w.t mempunyai makna tersirat yang tersendiri. Itulah bukti kebesaran dan keagungan Allah yang Maha Kuasa. Mukjizat terbesar kekal hingga ke hari kiamat adalah al-Quran. Betapa suci, izzah serta mulianya al-Quran ini sehingga ada beberapa perkataan yang dikalangan ulama sendiri tidak mengetahui maksudnya dengan tepat. Hanya Allah s.w.t sahaja yang tahu. Subhanallah... Betapa tingginya bahasa al-Quran itu.

Al-Fatihah juga merupakan pembukaan bacaan ketika solat. Ia merupakan penyebab sahnya solat itu. Betapa mulia dan berkatnya Surah Fatihah ini kerana setiap waktu solat kita wajib membacanya. Ulama' Fiqh juga ada menyatakan sesiapa yang tidak menghafaz Surah Fatihah, maka hendaklah menggantikannya dengan tujuh ayat yang lain. sebab itulah Surah Fatihah juga dinamakan "Sab'ul Masani".

Al-Fatihah ada tujuh ayat. Jika dilihat, tujuh ayat dalam Al-Fatihah itu dirangkapkan dua ayat, dua ayat. Ia seolah-olah berbentuk sajak. Hujungnya disamakan iaitu sama ada huruf mim atau huruf nun di akhir setiap ayat. Ada ayat yang berakhir dengan 'mim' dan ada ayat yang akhirnya dengan 'nun'. Ayatnya seolah-olah bahagian akhirnya dipasang-pasangkan.

Sebenarnya dalam jumlah ayat Al-Fatihah yang tujuh ini, ada hikmah yang besar. Secara isyarat, ia ada hubungan dengan manusia dan dengan ciptaan Tuhan. Antaranya ialah:

1. Tujuh ayat menggambarkan tujuh hari dalam seminggu

Dalam tujuh hari itulah sama ada manusia hendak jadi jahat atau jadi baik, dapat rahmat atau dapat laknat, dapat bahagia atau celaka, jadi kafir atau jadi mukmin, kaya atau susah, sakit atau sihat. Apakah ada hari yang lain selain daripada tujuh hari itu (hari Ahad hingga Sabtu)? Tentu tidak. Ertinya dalam masa seminggu, jika seseorang itu benar-benar menghayati al-Quran, yang intipatinya ada dalam tujuh ayat Fatihah itu, sehingga ia benar-benar berperanan dalam hidupnya, maka dalam seminggu itu dia selamat. Jika Fatihah tidak berperanan pada dirinya dalam seminggu, maka akan dilaknatlah dia. Huru-hara, haru-biru dan celakalah hidupnya.

2. Tujuh ayat berkait dengan tujuh anggota badan

Dalam seminggu itu sama ada manusia jadi baik atau buruk, ditentukan oleh anggota yang tujuh. Sebab itu dalam sembahyang, yang mana sembahyang itu adalah rukun Islam yang kedua, kesemua tujuh anggota ini terlibat atau digunakan. Kalau agama lain, mereka menyembah Tuhan tidak melibatkan semua anggota. Sebaliknya dalam ajaran Islam, semua anggota terlibat untuk tunduk dan patuh kepada Tuhan.

Ketujuh-tujuh anggota itu ialah:

a. Kepala - ini termasuklah anggota-anggota yang ada di kepala seperti mata, mulut, telinga, lidah dan lain-lain. Kegunaan kepala pula ada bermacam-macam jenis.
b. Dua tangan - ia juga banyak peranannya. Ia boleh berbuat baik atau berbuat jahat, boleh bunuh orang, boleh selamat atau celakakan orang.
c. Kedua-dua lutut
d. Kedua-dua tapak kaki

Dalam sembahyang, anggota-anggota sujud itu merupakan tujuh anggota penting tubuh manusia. Semuanya terlibat dalam solat. Dalam doa Iftitah kita menyebut, "Hidupku dan matiku adalah untuk Allah". Ertinya semua anggota yang penting dalam diri kita ini secara tidak langsung sudah kita ikrarkan bahawa kita serahkan pada Allah. Ertinya kita akan menggunakannya ke jalan Allah sebagaimana yang Allah kehendaki. Oleh itu jika kita sedar dan hayati, apa yang disebut dalam bacaan melibatkan juga anggota dalam perbuatan.

3. Tujuh ayat berkait dengan tujuh Neraka dan tujuh Syurga

Al-Fatihah ada tujuh ayat. Jika intipati Quran dapat dihayati atau tidak dapat dihayati, itu yang akan menentukan nasib seseorang nanti sama ada Neraka yang tujuh atau Syurga yang tujuh. Semua ditentukan oleh intipati Al-Fatihah. Jika Al-Fatihah berperanan dalam hidupnya, dia akan dapat salah satu dari tujuh peringkat Syurga. Jika tidak dapat dihayati dan tidak dapat dijadikan amalan hidup, dia akan masuk salah satu dari tujuh peringkat Neraka.

4. Tujuh ayat itu juga menggambarkan di dunia ini ada tujuh lapis langit dan tujuh lapis bumi
Di langit ada macam-macam makhluk Tuhan yang ada hubungan dengan kehidupan manusia. Demikian juga dengan tujuh lapis bumi yang ada hubungan dengan kehidupan manusia. Ramai ahli sains yang membuat kajian sudah mengesahkannya tetapi ia setakat hubungan yang zahir.

Sebenarnya ia bukan sekadar hubungan yang zahir sahaja. Manusia bukan hanya berhubung dengan matahari, bulan dan bintang sahaja. Tidak juga hanya berhubungan dengan isi bumi, lautan, hutan, binatang, tanaman dan seumpamanya. Bahkan manusia juga berhubung rapat dengan makhluk yang ghaib seperti malaikat.

Malaikat juga menentukan hidup manusia. Kenapa? Sebab ia juga membantu mendoakan manusia pada Tuhan dan ia juga boleh membantu melaknat manusia. Tetapi hal yang ghaib ini ahli sains tidak dapat kesan. Mereka hanya mampu mengesan yang zahir seperti hubungan matahari dengan manusia, hubungan bulan, pasang surut air laut, bintang-bintang dengan kehidupan manusia. Tentang malaikat, mereka tidak tahu.
Padahal malaikat juga campur tangan dalam menentukan keselamatan manusia. Mereka juga mendoakan dan memberi berkat dengan izin Tuhan. Mereka juga melaknat manusia dengan izin Tuhan kerana kederhakaan manusia. Perkara yang ghaib ini ahli rohani sahaja yang boleh kesan tetapi saintis tidak boleh kesan.

Selain malaikat, jin-jin juga ada hubungan dengan hidup manusia. Ini tidak dapat dikesan oleh ahli sains, tetapi boleh dikesan oleh ahli-ahli rohani. Apa maksud jin-jin juga terlibat? Jin itu hidupnya ditumpangkan dengan manusia. Dia bergaul dengan manusia. Oleh sebab itu, apa bahasa manusia itulah bahasa jin. Jika di Malaysia menggunakan Bahasa Melayu, jin pun bercakap dalam Bahasa Melayu. Di Indonesia, jin bercakap Bahasa Indonesia. Kalaulah di Malaysia ada jin yang berbahasa Indonesia, bermakna jin itu berasal dari Indonesia. Jin di negara Arab berbahasa Arab. Jadi jin menumpang bahasa manusia untuk menunjukkan manusia lebih mulia dari jin.

Selain itu, jin juga menumpang belajar dengan manusia. Firman Allah di dalam Al-Quran:
Maksudnya: "Dan (ingatlah) ketika Kami hadapkan serombongan jin kepadamu yang mendengarkan Al-Quran, maka tatkala mereka menghadiri pembacaan (nya) lalu mereka berkata, 'Diamlah kamu (untuk mendengarkannya) .' Ketika pembacaan itu selesai mereka kembali kepada kaumnya (untuk) memberi peringatan." (Al Ahqaf: 29)

Mujurlah kita tidak nampak jin sebab kita tidak sanggup melihatnya. Begitu juga soal makan. Jin kafir makan tulang-tulang haiwan yang disembelih oleh orang kafir. Jin Islam pula tumpang makan tulang-tulang binatang yang disembelih oleh orang Islam. Oleh sebab itu berhati-hatilah apabila membuang tulang. Buanglah pada tempatnya. Jika tulang-tulang itu dibiarkan bersepah, jika ada jin yang datang untuk makan lalu terlanggar anak kita maka akan timbul masalah.

5. Tujuh ayat ini jika dijadikan panduan, boleh mendidik nafsu kita yang ada tujuh peringkat.
Inilah hikmah terpenting dari jumlah ayat Al-Fatihah yang tujuh itu. Semakin kita hayati, kita mampu mendidik diri dan nafsu kita. Bila dikategorikan, nafsu manusia ada tujuh peringkat iaitu:
i. Nafsu ammarah
ii. Nafsu lawwamah
iii. Nafsu mulhamah
iv. Nafsu mutmainnah
v. Nafsu radhiah
vi. Nafsu mardhiah
vii. Nafsu kamilah

Isi Al-Quran itu terkandung dalam Al-Fatihah yang terdiri dari tujuh ayat. Nafsu ada tujuh peringkat dan ayat Al-Fatihah juga ada tujuh. Itu bukan kebetulan. Hikmahnya adalah, jika Al-Fatihah dihayati, nafsu boleh menjadi baik. Nafsu itulah yang menentukan celaka atau bahagia, taat atau tidak kita pada Tuhan. Paling lemah, Al-Fatihah atau isi Al-Quran ini dapat mendidik nafsu sampai ke peringkat mulhamah. Walaupun nafsu mulhamah ini masih belum mantap, masih goyang tapi itu pun dikira sudah baik. Itulah nafsu orang soleh. Manakala mutmainnah pula, ia peringkat nafsu yang sudah istiqamah, sudah tetap serta tidak mudah goyang.

Di sini juga dapat kita faham bahawa manusia akan bermula dengan nafsu yang paling jahat kepada nafsu yang paling baik jika dia benar-benar mengawal nafsunya itu. Jika manusia menghabiskan banyak masanya untuk mempelajari hal-hal yang berkaitan dengan nafsu dan mempraktikkannya, sesungguhnya manusia akan mampu meningkatkan dirinya dari tahap ke tahap. Dia dapat meningkatkan dirinya daripada bernafsu ammarah kepada lawwamah, mulhamah, mutmainnah dan paling tinggi akan sampai kepada mardhiah. Namun ada di kalangan manusia yang mampu sampai kepada nafsu kamilah; nafsu yang paling atas; iaitu para nabi dan rasul. Manusia biasa hanya boleh mencapai tahap nafsu mardhiah sahaja jika dia benar-benar berusaha mengawal nafsunya.

Cara untuk kita mengendalikan nafsu hingga sampai ke taraf malaikat, itu semua mesti dirujuk kepada Al-Quran. Ia tidak boleh dirujuk kepada ilmu lain. Siapa yang boleh menguasai dan mempraktik Al-Quran terhadap nafsunya, maka dia akan merasai bagaimana dia merangkak beralih dari satu tahap ke satu tahap. Hebatnya Allah kerana mencipta dalam diri manusia, satu nafsu yang tidak boleh dilihat tetapi sangat berperanan. Jika manusia mahu, dia boleh mentadbir nafsunya itu. Tetapi untuk itu ianya mesti dirujuk kepada Al-Quran.

Ayat Al-Quran itu terlalu banyak, namun Allah yang Maha Bijak telah meminta kita memberi tumpuan kepada tujuh ayat sahaja. Jika kita boleh mengambil tujuh ayat ini untuk kita kuasai segala kekuatan yang ada di dalamnya maka kita akan boleh mengendalikan nafsu kita. Sebenarnya jika kita mampu kuasai tujuh ayat itu, kita boleh mencapai peringkat ketujuh, yang mana nafsu itu boleh kita tadbir dan kuasai. Nabi-nabi boleh melakukannya hingga mereka mencapai peringkat ketujuh itu.

Allah yang menciptakan nafsu itu tujuh peringkat, Dia tahu untuk memadankannya dengan tujuh ayat dari surah Al-Fatihah itu. Allah SWT menetapkan kekuatan tujuh ayat Al-Fatihah itu mampu mengawal tujuh peringkat nafsu walaupun sifatnya tidak sama. Namun kita seperti diberi amaran bahawa kebanyakan manusia tidak akan mampu untuk mengambil seluruh kekuatan Al-Fatihah itu untuk memerangi nafsu sehingga peringkat tertinggi melainkan setakat mulhamah atau paling tinggi mutmainnah.

Maha Besar Tuhan yang mampu mencipta tujuh ayat dengan kekuatannya mampu berhadapan dengan tujuh peringkat nafsu. Saintis juga tidak boleh mengesan kehadiran nafsu itu tetapi Allah boleh mewujudkannya dan Allah berkata bahawa Dia membuatnya sebanyak tujuh jenis. Namun orang rohani yang diberi ilham oleh Allah boleh melihat kekuatan Al-Fatihah ini yang dirangkum dalam tujuh ayat. Rupanya walaupun ilmunya ilham tetapi ia bersifat falsafah. Iaitu melihat keajaiban ciptaan Tuhan merangkumkan kekuatan 6,666 ayat itu ke dalam tujuh ayat sahaja yang mana ia boleh dipakai untuk mengendalikan tujuh peringkat nafsu. Ia bukan kebetulan. Seseorang yang dhaif dalam mengambil tujuh ayat ini maka dia akan dhaif dalam mengendalikan tujuh tahap nafsu itu.

Walaupun hanya merungkai muqaddimah sahaja namun kita boleh lihat kehebatan Al-Fatihah itu. Baru di pintu Fatihah, belum masuk ke dalam tetapi sudah nampak besar isinya. Oleh sebab itulah saya lebih suka mengatakan Al-Fatihah itu 'Surah Yang Dapat Kemenangan' daripada menamakan ia 'Surah Pembukaan'.

Jika sebahagian ulama memasyhurkan Al-Fatihah itu sebagai Surah Pembukaan kerana ia diletak di depan Al-Quran, itu tidak salah tetapi bagi saya elok dimasyhurkan sebagai Surah Kemenangan sebab pengertiannya lebih luas. Ini kerana ia merangkumi semua kehidupan langit dan bumi, yang ghaib dan rohani seperti Syurga, Neraka, nafsu dan lain-lain. Tuhan sendiri dalam menamakan surah ini menggunakan isim fi'il - 'yang telah mendapat kemenangan'. Lebih baik makna ini kita masyhurkan kerana Surah Al-Fatihah itu menentukan seseorang itu mendapat kemenangan atau tidak sama ada di dunia mahupun di akhirat. Moga hidup ini tidak disia-siakan. Jangan menganggap semuanya kebetulan. Ia ada hubung kaitnya dengan hidup kita.

Nukilan: Alang Aminah Mahyudin (a2aminah@yahoo. com.au)
Di rakam dari syarah : Ustaz Hj Ashaari Muhammad

Tiada ulasan:

Catat Ulasan