Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Jumaat, 2 Oktober 2009

KELUHAN ANAK2 TERENGGANU(SIRI 3)

Apa lagi, ana pun cuba menghubungi adik2, ana fikir dia orang mungkin belum tidur, telefon punya telefon tak ada orang angkat, selepas beberapa ketika, adik2 call ana, ustaz ubai, boleh tak tolong datang dekat rumah sekejap(adik2 yang tinggal jauh daripada rumah pelajar Terengganu), baik2, itu yang ana mampu ungkapkan(sedikit kerisauan dalam hati). Ana pun dengan segera mencari sahabat ana yang juga merupakan senior ana, kami cuba dapatkan moto untuk bergerak ke sana, 20 minit kemudian kami tiba di tempat penginapan adik2. Hati ana jadi sayu melihat keadaan adik2 yang dibiarkan hidup macam merempat, seperti orang yang kehilangan saudara mara, meskipun rumah agak cantik dan banyak perkakas, tapi adik2 hidup dalam keadaan bersepah dan tidak terurus.

Itulah bila diserahkan kepada orang ibu tiri yang jaga anak2 kita, sebab ibu tiri ni kerja dia kikis harta dan buat zalim jer, kan macam tu watak2 dalam filem @ drama, tak gitu kawan2? Kemudian ana sempat berbicara dan berceloteh dengan adik2. Malam tu ana risau juga, kot2 ada orang ISMA yang datang, maklumlah ana dengar adik2 belum makan, jadi dia orang akan hantar makanan dalam pukul 11.30, sebab itu ana call dulu adik2 tu, ternyata makanan dia orang sudah sampai, ana pun yakinlah bahawa dia orang tidak akan datang lagi, kami pun masuk ke dalam rumah, itu yang ana sempat beritahu adik2 di samping sedikit pengenalan tentang KPT, PMRAM dan ISMA, bukan apa sahabat2 sekalian, cara ISMA tarik adik2 baru sangat halus, lebih halus daripada benang, dan sangat manis, lebih manis daripada madu.

Dan akhirnya ana pesan kat adik2 supaya pandai2 fikir mana yang betul, ana dah sampaikan apa yang patut, adik2 boleh fikir dengan melihat apa yang menimpa adik2 sepanjang berada di Mesir. Kami pun sempat membuat pakatan dengan adik2, untuk memberikan simcard, agar mudah untuk berhubung dan berusan dengan mereka selepas ni, maklumlah esok mereka semua akan ke Sinai, sangat sukar untuk ana dan sahabat2 ambil tindakan kalau mereka berjauhan, paling kurang kita boleh dapat info perjalanan dan tahap keselamatan mereka, meskipun berjauhan.

Hari keempat di Mesir-Ahad
Hari ini budak2 akan dibawa lari daripada keluarga penuntut Terengganu, kononnya agar segala perancangan mereka akan berjalan dengan lancer tanpa sebarang gangguan seperti yang berlaku ketika di Kaherah, mana2 program mesti jumpa dengan pelajar2 lama Terengganu, itu yang dia orang tidak mahu, tapi mereka tidak tahu bahawa Allah sentiasa memerhatikan gerak-geri mereka, dan Allah pasti akan menggagalkan setiap perancangan jahat mereka, termasuk pegawai2, orang2 ISMA dan orang2 UMNO yang terlibat, perhati baik2, sahabat2 ISMA jangan cepat melatah, ana cuma kata kepada mereka yang terlibat sahaja, kalau kalian melatah, maknanya terlibatlah tu, mungkin sebagai perancang atau penyokong.

Di pagi harinya, seperti biasa pakatan pelajar berusaha untuk menyiapkan makanan untuk adik2 baru, kami buat nasi lemak, seronok tengok adik2 makan, dapat lagi kami beramah mesra dengan adik2 baru, sambil bercakap mesra, seolah-olah sudah rapat, ini meyakinkan lagi kepada kami bahawa adik2 sudah bersama kami meskipun tubuh mereka dimiliki oleh pegawai, askar ISMA dan UMNO. Tak perlu berdalih kononnya ISMA tidak terlibat, kalau tepat sekalipun bahawa kenyataan yang dikeluarkan oleh sahabat ana ISMA tu bahawa Mustaqim bukan ISMA, ok ana terima, tak perlu diperbesarkan, yang pasti ISMA terlibat, matlamat utama posting ana bukan untuk bercakap soal Mustaqim, tapi soal ISMA, kenapa ISMA masuk campur dan kenapa pegawai mengutamakan ISMA daripada KPT, mesti ada sesuatu…..

Ana dimaklumkan, bahawa perjalanan hari ini bermula jam 11 pagi, jadi ana merasakan bahawa pegawai akan bangun sekitar jam 10 pagi, tapi mereka tak terkejut menyebabkan waktu berganjak selepas zohor, he3…orang yang suka buat khianat mereka tak mampu nak bangun subuh. Itulah padahnya, tapi untungnya sebelah kitalah, lagi lama dapat bersama adik2. Selepas makan, ana bawa adik2 pergi ke bilik komputer di asrama pelajar Terengganu, adik2 juga sempat melihat nama2 mereka tertampal di pintu, itu yang mayakinkan kepada mereka bahawa apa yang pegawai cakap selama ni tentang KPT dan abang2 lama tidak benar dan dusta belaka.

Seronok melihat gelagat adik2 yang ramai di dalam bilik komputer, sebahagian yang lain berada di bilik makan, dan sebahagian yang lain pula berkumpul di surau, masa tu orang2 lama cuba bermbang dengan adik2 baru, maklumlah baru dapat bersama, tak macam ana, dari awal sampai dia orang ke Sinai he3. Masing2 yang ada laptop buka laptop, YM keluarga dan ada juga yang call keluarga, maklumlah rindu giler dia orang cakap, nak bercakap line tak berape clear, cuma dapat dengar suara jer, tapi itu dah membuatkan mereka gembira. Pegawai hanya mampu lihat sahaja gerak-geri adik2 yang naik turun tangga, mungkin dah penat kot kawal adik2, atau mungkin nak lepas geram bila di Sinai nanti kot, tak tahulah, tunggulah apa yang berlaku.

Sekali lagi sahabat2, adik2 dapat bersama dengan pelajar KPT termasuk YDP Terengganu dan juga Pengarah Program USMB, inilah yang pertama, terzahir kegembiraan di wajah YDP kerana akhirnya hasrat untuk menyatakan sesuatu kepada adik2 tercapai juga, kalimah tersebut tidak lain dan tidak bukan “selamat datang adik2 ke bumi kinanah”. Sedikit pengenalan disampaikan tentang KPT oleh YDP kite, dan nasihat kepada adik2 yang bakal ke Sinai seketika sahaja lagi. Ana sempat melihat aksi adik2 ketika YDP bercakap, masing kaku mendengar ucapan YDP, YDP pun cuba menjelaskan bahawa KPT bukan tidak mahu menyambut adik2 baru, kerana itu yang adik2 baru dapat info daripada pegawai, baru sekarang dia orang jelas tentang isu ni.

Adik2 kemudiannya bersalam dengan abang2 lama, sambil saling memperkenalkan diri masing2, selepas itu mereka turun untuk ambil beg pakaian, maklumlah van sudah sampai, sebanyak 5 van disediakan, ana dan sahabat2 sempat bergurau dan bercakap dengan pegawai, Faizal UMNO, budak2 bu’uth(yang handle adik2 baru), tapi tak sempat bercakap dengan budak2 ISMA akhowat, antaranya Mariam, Mariam bukan ISMA, nak bukti konon, ana boleh beri bukti, kita bukan cakap saje, jangan kata yang Mariam dah keluar dari ISMA lepas tu join PMRAM, takder macam tu.

Oleh kerana tidak tahan melihat tentera En. Kamal menghisap rokok di hadapan pelajar2 baru, ana kemudiannya memanggil Faizal UMNO, ana pun beritahu kepada Faizal UMNO, En. Fadzli bekas Imam Besar Masjid Negeri, dan Tuan Majdi serta Mustaqim.

Ubai: Faizal! kau boleh tolong beritahu kat budak2 yang hisap rokok tak, jangan merokok di hadapan budak2, paling kurang jaga imej, kalau nak hisap juga, hisaplah belakang budak2, jangan di hadapan budak2,

Faizal: dia orang ada hisap rokok ke?

Ubai: ada lah, tadi baru ana tengok

Faizal: ooo, takpe2, nanti ana beritahu budaok2 tu

Berbeza pula dengan Tuan Majdi…

Ubai: Ustaz! Sekejap ustaz, ana nak beritahu sesuatu ni, boleh tak ustaz beritahu dekat anak buah ustaz agar jangan merokok depan adik2 baru, tak sedaplah mata memandang, jagalah sikit imej..

Majdi: Ana tak tahu, yang tu kena Tanya ustaz Kamal(tengkorak dia ustaz kamal, sikit2 ustaz Kamal, nak suruh jangan merokok kena minta kebenaran pegawai, yang tu ana kata dalam hati la), anta cuba Tanya mustaqim lagipun ana tak ikut, Mustaqim ikut, anta boleh beritahu kat dia.

Ubai: Mana Musataqim(dengan cara baik la, bukan nak ajak bertumbuk yer, ana ni mana berani, bertikam lidah boleh kot).

Mustaqim: Ana bendape syeikh?

Ubai: Gini, tolong kabo ke budok2 tu, jangan hisap rokok depan adik2 baru.

Mustaqim: Beres syeikh, nanti ana kabo, tak dok masalah…

Ana masih tak berpuas hati, ana pun beritahu dekat sorang lagi yaitu bekas Imam Besar Masjid Terengganu.

Ubai: Ustaz, boleh tolong kabo ke budok2 yang hisap rokok dok, kalau boleh jangan merokok depan budok2.

Imam: InsyaAllah…(muka kelihatan belum berpuas hati dengan ana sebab tegur dia (Imam) pasal jama’ takhir)…

Seterusnya, ana sempat beramah mesra dengan adik2 dengan lebih rapat, sambil bergurau senda, ana pun dah kenal di orang semua, begitu juga dia orang, ana pun sempat manasihati mereka agar jaga diri, keslamatan dan harta benda, sebelum daripada tu, atas insiatif ana, ana pun mengumpul harta adik2 yang berharga seperti laptop dan lainnya untuk dijaga dan ditinggalkan di rumah Terengganu bersama abang2, kerana itu yang lebih selamat, kerana sudah kerap berlaku kes kecurian di tempat penginapan di Sinai, maklumlah mereka(pejaga rumah penginapan)pun ada kunci, lagipun kewasan di sana kerap berlaku kecurian kerana mereka tahu pelancong yang datang mesti membawa banyak barang2 yang berharga termasuk wang poket serta passport.

Sebelum bermula perjalanan mereka, ana sempat memberitahu adik2 agar terus melaporkan perjalanan mereka sepanjang ke Sinai, pasal topup jangan risau, maklum sahaja kepada ana, ana akan tambah topup, itu janji ana, yang penting jaga diri, itu yang harapkan, ana sempat pesan juga kepada salah seorang adik2 baru yang agak boleh diharap, kiranya abang kepada adik2 ni lah, jaga adik2 medik baik2, ada apa2 maklum ke ana, begitu juga dengan sebilangan akhowat, selamat jalan dan jaga diri elok2, itu sahaja yang mampu dilafazkan, tak boleh lebih2. Akhirnya perjalanan bermula, pengembaraan menanti, misi pegawai dijelajahi, ISMA suka hati, UMNO menari, Tuhan memperhati, semoga perjalanan adik2 diberkati.

Buat pak cik & mak cik
Ternyata segala yang berlaku tidak diketahui oleh keluarga yang ada di Malaysia, ternyata anak2 mereka berada dalam keadaan yang sedikit tertekan, kepenatan, dikongkong dan sebagainya, namun apa yang kami mampu lakukan pak cik & mak cik, suara kami tidak diendah oleh pegawai yang tak berhati perut tu, begitu juga suara anak2 pak cik & mak cik, yang dia orang ikut hanyalah kehendak akal mereka yang kurang cerdik. Ana sangat berharap kepada pak cik dan mak cik, boleh melaporkan kepada pihak yang berkenaan dan bertanya sendiri kepada anak2 tentang keadaan mereka sekarang ni, program yang padat tanpa rehat yang secukupnya ternyata membantutkan niat suci anak2 pak cik & mak cik untuk berhubung dengan ibu dan ayah mereka. Kejam3…

Kepada ISMAku
Ternyata kehadiran kalian hanya membawa perpecahan kepada para Mahasiswa di bumi Mesir ini, kenapa perlu diwujudkan jemaah yang baru sedangkan sudah ada satu jemaah yang benar2 menjaga kebajikan anak2 pelajar Malaysia di bumi Mesir sejak sekian lama, apa yang kurang sepatutnya ditampung dan disokong, dan bukan ditentang atau dimusuhi, sepatutnya saudara Islam membantu saudara Islam yang lain2. Kenapa nak wujudkan jemaah lain yang hanya melambatkan kemenangan Islam sahaja, atau kalian gilakan kepimpinan, kalau betul benda tu boleh dirunding, yang penting matlamat kita satu iaitu untuk menghidupkan perjuangan Islam.
sumber asal:http://syeikhubaidillah.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan